CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag, mars 15, 2009

Jag är jag.


Fick mig en liten funderare häromdagen genom en kopp kaffe och mycket givande diskussion med en god vän.
Jag kom att tänka på hur man (alltså: JAG) har manipulerat partners genom att trycka på bekräftelseknappen.
Och just den grejen liksom... det här med att man söker bekräftelsen i ett förhållande... jag menar: visst, ok - alla behöver vi någon form av bekräftelse, men frågan är om man verkligen kan kräva att andra människor ska förse en med detta? Är det någon sorts valuta som används i den konstruerade VI-formen som 99% går in i?
Jag inser ju att detta är en smått retorisk fråga och att svaret självfallet blir NEJ, men ändå är det ju som så att det är vad de flesta GÖR. I vissa lägen känns det till och med som att det förväntas!

Men jag minns hur jag själv sa till ett ex när jag fick nog av det här sjuka beteendet.

"Jag kan inte vara din terapeut, vårdare, ditt ankare eller ens någon av de där rollerna. Det jag är och alltid kommer att vara är mig SJÄLV. En person. Jag har aldrig låtsats vara något annat. Jag är ingen frälsare. Det är inte mitt jobb att vara den som är den. Det här förhållandet - eller något annat, för den delen - ska inte vara ett JOBB. Och om det inte duger med att det är MIG du får så är vi ute på helt fel spår här. Då ska du inte vara tillsammans med någon - allra minst mig.
Och ärligt talat: om det är det där som du vill ha så vill du inte ha MIG. Då är det en produkt som du vill forma mig till som du vill ha. Men jag är som sagt bara jag. Och jag går nu."


Ja... så kan det bli. Än idag känns det som bland det klokaste jag har sagt till någon. Men jag vet att jag själv har kört exakt samma jävla spel x antal gånger. Men jag har väl på nåt vis erkänt det... Någon form av sjukdomsinsikt, kanske? Och jag vet på vilket sätt jag vill bli behandlad och hur jag ska behandla min omgiving.
Jag märker dock att en hel del ryggar när jag inte ställer upp på de där reglerna.

Fast å andra sidan - vad ska jag med dem till om de ändå uppenbarligen inte vill ha mitt sanna jag...?

------------------------------
soundtrack:
Therapy? - "Don't Expect Roses"

0 kommentarer: