CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag, april 12, 2009

En stil som är total...


Fråga: Är det ett obligatoriskt inslag att ha en sångare som inte kan sjunga om man är ett band från Göteborgstrakten...?

Akter som går under den numera så populära etiketten "Göteborgs-pop" verkar alla vara stöpta i ungefär samma uniform. Trallvänligt och "ah-ah-ah" körer tillsammans med nåt "missförstått geni" med 120 högskolepoäng och grava filosofkomplex som inte kan sjunga som en vettig människa men "menar varenda ord".

Excuse moi - men jag fattar verkligen inte grejen med det hela...

Jag har heller aldrig fattat grejen med sjömanskostymer - förutom om man är skitpackad och vill skoja runt på en maskerad eller nåt. Då skulle jag dock snarare satsa på att vara Archibald Haddock, men smaken är ju som baken.

Överlag så är jag evinnerligt trött på detta jävla fjanteri kring image osv. Vad fan hände med att enbart göra musik för musikens skull? Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om hur artisten/bandet som jag lyssnar på ser ut. Skulle jag vara intresserad av sånt skulle jag väl fan läsa Sofi's Mode, eller nån sån dynga?!

Nog finns det minst lika mycket ytlighet i Stockholm - ja, herrejävlar... alla dessa jävla t-shirtkulturer. Emo, sleaze, glam - you name it... samma jävla dynga överallt...

Eller som när det blev (eller det kanske fortfarande är?) obligatoriskt för vänsterorienterade esteter att ha dreads, combatbrallor, Ché-tröja och palestinasjal. Man får även pluspoäng om man dricker rättvisemärkt rödvin i bag-in-box, stickar sin egen luva och var mest barfota på Urkult förra året. Toppa det gärna med att gå en didgeridoo-kurs för att "du är nyfiken på andra kulturer" så är skeppet i hamn!

Jag säger som såhär: gör vafan du vill, så länge det är något som kommer från dig själv. Köp inte deras jävla t-shirts bara... Don't believe the hype!

---------------------------------------
soundtrack:
"Ten Year Plan" - Therapy?

5 kommentarer:

Caroline sa...

Sv: Du älskart!

Jacke sa...

Exakt VAD är det jag älskar, Carro?

Caroline sa...

Du lägger ner så mycket energi på att såga, så du bryr dig inte om att lyssna på texter etc.

Bara för att ett band eller artist har image behöver det inte innebära att den gör mindre äkta musik för det!

Jacke sa...

Carro:

Om det nu är som så att det är texterna som är det gyllene kornet i degen så anser inte jag att det är något som slätar över helheltsupplevelsen för min del.

Det finns för övrigt ett konstnärligt forum för de som behärskar detta segment; det kallas för litteratur, prosa eller lyrik.

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu